Kilpailumanipulaation kansallinen tilannekuva on julkaistu Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry:n johdolla opetus- ja kulttuuriministeriön asettamassa kansallisessa toimintaryhmässä. Tilannekuvan tarkoituksena on tunnistaa suomalaista urheilua koskevat riskit ja haavoittuvuudet, jotka ovat keskeisessä osassa kilpailumanipulaation torjunnassa.
Kilpailumanipulaation kansallisella tilannekuvalla on merkitystä johtamisen ja päätöksenteon välineenä, koska kilpailumanipulaatio on uhka urheiluorganisaatioille, urheilulajien maineelle sekä urheilulle itselleen. Tilannekuvan laatimisen myötä saatavilla tiedoilla ilmiön torjuntatoimia voidaan kehittää merkittävästi.
Tilannekuvan osalta on keskeistä määritellä niin riskejä lisääviä kuin vähentäviä tekijöitä ja tilannekuva luo osaltaan perustan lajiliitoilta edellytettäville kilpailumanipulaation torjuntaan tähtääville ohjelmille sekä auttaa koulutuksessa ja viestinnässä.
Euroopan neuvoston yleissopimus
Euroopan neuvoston yleissopimuksen 5 artikla määrittää riskien arviointia ja hallintaa. Sen mukaisesti sopimusosapuolten on, tarvittaessa yhteistyössä urheilujärjestöjen, urheiluvedonlyönnin toimeenpanijoiden, kilpailujen järjestäjien ja muiden asiaankuuluvien organisaatioiden kanssa, määriteltävä, analysoitava ja arvioitava urheilukilpailujen manipulointiin liittyvät riskit. Lisäksi sopimusosapuolten on kannustettava urheilujärjestöjä, urheiluvedonlyönnin toimeenpanijoita, kilpailujen järjestäjiä ja muita asiaankuuluvia organisaatioita laatimaan menettelytavat ja säännöt urheilukilpailujen manipuloinnin torjumiseksi ja ryhdyttävä tarvittaessa lainsäädännöllisiin tai muihin tämän tarkoituksen edellyttämiin toimenpiteisiin.
Australian malli
Kilpailumanipulaation vastaisten kansallisten toimintaryhmien epävirallisessa verkostossa, Kööpenhaminan ryhmässä, on sovittu, että kansalliset tilannekuvat pyritään laatimaan kansainvälisesti samalla tavalla niin sanotun Australian mallin mukaisesti. Malli perustuu Australian rikostiedusteluviraston käyttämään järjestäytyneen rikollisuuden tilannekuvaan sekä Kanadan ratsupoliisin kehittämään tilannekuvamenetelmään. Tilannekuvassa pisteytetään urheilua uhkaavat riskitekijät, sisältäen kansainvälisen ja laittoman vedonlyönnin, urheilun kansainväliset yhteydet, urheilun kyvyn tunnistaa integriteettiuhat sekä urheilun liiketaloudellisen hyväksi käyttämisen rikolliseen toimintaan.
Kansallisen tilannekuvan laatiminen
Ensimmäinen kilpailumanipulaatiota koskeva tilannekuva laadittiin kansallisen toimintaryhmän toimesta vuonna 2021. Tilannekuvan päivitys on toteutettu vuonna 2024, ja tiedot perustuvat pääosin kansallisen toimintaryhmän jäsenten lausuntoihin, erillisiin lausuntoihin Suomen Valmentajilta, Suomen Urheiluvedonlyöjiltä sekä Suomen Urheilijoiden urheilijapaneelilta. Lisäksi tilannekuvan laadinnassa merkittävässä roolissa ovat olleet lajikohtaiset tilannekuva-arviot, joita urheilujärjestöt tekivät laatiessaan Reilun kilpailun ohjelmiaan. Suomalaiseen urheiluun kohdistuvan vedonlyönnin määrän tiedot perustuvat Sportradarin toimittamiin tietoihin.
Johtopäätökset
Kilpailumanipulaation havaitsemiseksi ja torjumiseksi on tehty eri sidosryhmien kesken paljon hyvää yhteistyötä, jonka on jatkuttava tulevaisuudessakin, mutta tiedonvaihdon rajoitukset urheiluyhteisön ja viranomaisten sekä kansallisen peliyhtiön välillä luovat suurimmat esteet tehokkaammalle kilpailumanipulaation torjunnalle. Lisäksi rikoslain puutteellisuus erityisesti urheilupetoksiin liittyen on todettu ongelmaksi. Manipulaatio on urheilulle haitallista, riippumatta siitä, onko se yksittäisten toimijoiden tai järjestäytyneen rikollisuuden tekemää. Urheilujärjestöille suunnatun Reilun kilpailun ohjelman myötä urheilun kyky tunnistaa kilpailumanipulaatiota on parantunut, mikä on johtanut SUEKille tehtyjen ilmoitusten suurempaan määrään. Osa ilmoituksista on liittynyt arvostelulajeihin, joihin ei liity merkittävää tai lainkaan vedonlyöntiä. Tällaisten epäilyjen ja tapausten käsittelyvastuu on urheilujärjestöillä. Yhteistyö vedonlyöntiä monitoroivien kansainvälisten yritysten kanssa on tuonut tietoa muun muassa epäsäännöllisestä vedonlyönnistä jalkapallon amatöörisarjoissa vuosina 2023 ja 2024. Mahdollisiin vedonlyöntipetoksiin liittyviä manipulaatioepäilyjä on käsitelty kansallisessa toimintaryhmässä ja niiden pohjalta on tehty tutkintapyyntöjä poliisille. Samaan kokonaisuuteen liittyen Suomen Palloliitto on ilmoittanut saattaneensa liiton kurinpitoon kolmea seuraa koskevan kilpailumanipulaatioepäilyn, jossa on taustalla kansainvälisiä yhteyksiä ja järjestäytynyttä toimintaa.
Suositukset
Kansallinen toimintaryhmä on katsonut, että rahapelijärjestelmää koskevan esiselvityksen mukaisesti uudistuksen yhteydessä tulee määrittää valvova viranomainen, viranomaisen tehtävät ja toimivalta. Lisäksi tulee varmistaa valvovan viranomaisen ja SUEKin riittävä resursointi sekä yhteistyöhön liittyvän tiedonvaihdon sujuvuus niin valvovan viranomaisen ja SUEKin välillä kuin kansallisessa toimintaryhmässä. Kilpailumanipulaation vastaiseen riittävään resursointiin myös poliisitoiminnassa tulee kiinnittää huomiota, erityisesti rahanpesun torjunnan osalta. Tehokkaan esitutkinnan varmistamiseksi kansallisen lainsäädännön tulee olla riittävä Macolinin sopimuksen 5 artiklan mukaisesti.
Urheilupetoksiin liittyvien rikosten selvittämiseksi valvovalla viranomaisella tulee olla riittävät ja keskitetyt toimivaltuudet saada lisenssinhaltijoilta kaikki tarvittavat tiedot rikostutkintaa ja syyteharkintaa varten. Lisenssiehdoissa tulee myös määritellä riittävän tarkasti eri vedonlyöntikohteiden määritelmät ja rajoitukset.
Rahapeliuudistuksen yhteydessä olisi tärkeätä käsitellä ja lopulta ratifioida Macolinin yleissopimus, koska se liittyy kiinteästi uudistukseen erityisesti online-vedonlyönnin kautta ja tehokkaan kilpailumanipulaation torjunnan toteuttamiseksi. Macolinin yleissopimus sisältää useita vaatimuksia muun muassa aineelliseen rikosoikeuteen ja täytäntöönpanoon liittyvään yhteistyöhön, lainkäyttövaltaan, rikosprosessiin, täytäntöönpanotoimiin sekä seuraamuksiin ja toimenpiteisiin, joilla on liittymäpintaa rahapeli-uudistuksen vaatimiin uudistuksiin.