WADAn lausunto Kansainvälisen Olympiakomitean päätöksestä olla palauttamatta Venäjän Olympiakomitean toimivaltuuksia Pyeongchangin vuoden 2018 olympialaisissa

Maailman antidopingtoimisto (WADA) arvostaa Kansainvälisen olympiakomitean tämänpäiväistä päätöstä jatkaa Venäjän olympiakomitean poissulkemista Pyeongchangin vuoden 2018 talviolympialaisten päättäjäisseremonian ajaksi.

WADA huomauttaa, että Kansainvälisen olympiakomitean johtokunnan 5.12.2017 tekemän päätöksen mukaan Venäjän olympiakomitean poissulkeminen katsotaan päättyvän, kun kansainvälisten lajiliittojen kattojärjestön Global Association of International Sports Federationsin dopingin vastainen yksikkö (DFSU) vahvistaa, että Venäjän olympiaurheilijoilla ei ole todettu lisää dopingrikkomuksia.

Selvyyden vuoksi mainittakoon, että Venäjän antidopingorganisaatio RUSADAn ei katsota toimivan maailman antidopingsäännöstön mukaisesti, koska se ei vielä ole täyttänyt RUSADAn Roadmap to Compliance -suunnitelman vaatimuksia. Suunnitelma luotiin sen jälkeen, kun Venäjän havaittiin todistetusti syyllistyneen järjestelmälliseen dopingtestausprosessin manipulointiin. Manipulointi paljastui ensimmäisen kerran WADAn riippumattomissa McLarenin tutkimuksissa heinäkuussa 2016

Marraskuun 18. päivänä 2015 WADA julisti WADAn riippumattoman Poundin komission selvitysten perusteella, että RUSADA ei toimi maailman antidopingsäännöstön mukaisesti. Siitä lähtien WADA on tukenut RUSADAa uskottavan ja luotettavan antidopingohjelman luomisessa.

Marraskuussa 2017 WADAn hallintoneuvosto jatkoi RUSADAn toimivaltuuksien poistoa, kunnes Venäjä täyttää RUSADAn Roadmap to Compliance -suunnitelman jäljellä olevat vaatimukset.

WADA 25.2.2018