Maailman antidopingtoimiston lausunto selventää Mclarenin tutkimusraportin ajoitusta ja kertoo Venäjän tutkimuksiin liittyvistä tosiasioista

Maailman antidopingtoimisto (WADA) on pannut merkille näkemykset, jotka on esitetty riippumattoman McLarenin tutkimusraportin julkaisuajankohdasta. Professori Richard H. McLaren julkaisi 18.7. raportin, jossa paljastettiin Venäjän valtion manipuloivan dopingvalvontaprosessia. Myös WADAn tämän jälkeen julkaisemien suositusten julkaisuajankohta on herättänyt keskustelua. Tutkimusraportti ja suositukset yhdessä johtivat Kansainvälisen olympiakomitean päätökseen 24.7.

WADA ymmärtää, että McLarenin raportin julkaisuajankohta on aiheuttanut hämmennystä useissa organisaatioissa, jotka ovat juuri valmistautumassa Rion olympialaisiin ja paralympialaisiin. WADA haluaa kuitenkin selventää, että se toimi heti, kun väitteet Venäjän tapahtumista oli vahvistettu ja kun sillä oli valtuudet toimia maailman antidopingsäännöstön mukaisesti (Säännöstö).

Kun Saksan ARD julkaisi vuoden 2014 joulukuussa ensimmäisen dokumentin, joka sisälsi todisteita väitetyistä tapahtumista, WADA perusti pikaisesti riippumattoman komission. Richard W. Poundin johtama komissio aloitti tutkimukset vuoden 2015 tammikuussa, kun WADA oli hankkinut uudet, vuoden 2015 Säännöstön mukaiset tutkintavaltuudet.

– Vaikka komissiomme riippumaton raportti väitti, että Venäjän doping ei todennäköisesti koske vain yleisurheilua ja että Venäjän salainen palvelu (FSB) oli läsnä Sotšin ja Moskovan laboratorioissa, komissio ei saanut konkreettista näyttöä siitä, että Venäjän valtio manipuloisi dopingvalvontaprosessia, kertoo Richard W. Pound.
– Komissio hyödynsi kaikki ilmiantajien tiedot, mutta konkreettisia todisteita valtion manipuloinnista ei silti löytynyt.

9.11.2015 Poundin komissio raportoi ja paljasti dopingin levinneen laajalle Venäjän yleisurheiluun, ja 10.11.2015 WADA ryhtyi nopeasti ja päättäväisesti noudattamaan komission suosituksia.

– Kun CBS:n 60 Minutes -ohjelmassa ja New York Timesissa esitettiin 8. ja 12.5.2016 Moskovan ja Sotšin laboratorioiden entisen johtajan Grigori Rodtšenkon syytökset, WADAlla oli vihdoin konkreettisia todisteita Venäjän valtion osallisuudesta. Silloin McLarenin tutkimukset käynnistettiin välittömästi, kertoo WADAn puheenjohtaja Craig Reedie.
– WADAn hallitus ja urheilijakomitea hyväksyivät tämän päätöksen, Craig Reedie jatkaa.
– On tärkeää ymmärtää, että Poundin komissio kuuli tohtori Rodtšenkoa useamman kerran vuonna 2015 ja ettei hän näillä kerroilla paljastanut samoja tietoja kuin New York Timesille vuoden 2016 toukokuussa. McLarenin tutkimukset vahvistivat sittemmin nämä tiedot. Se paljasti myös, että Moskovan laboratorio on laajemminkin mukana väärinkäytöksissä.

– WADAn hallitus – joka koostuu yhtä lailla olympialiikkeen kuin maailman eri maiden hallitusten edustajista – tuki professori McLarenin riippumatonta toimintaa, jonka tarkoituksena oli hankkia todisteita mahdollisimman nopeasti puhtaiden urheilijoiden intressien tukemiseksi, Reedie kertoo. — Vaikka tämä aiheuttaa epävakautta juuri ennen olympialaisia, on selvää, että tiedot oli julkistettava heti niiden vakavuuden vuoksi.

– Kun otetaan edelleen huomioon Kansainvälisen olympiakomitean 24.7. määrittämät kriteerit, WADA on helpottanut yksittäisiä urheilijoita koskevien olennaisten ja ajan tasalla olevien tietojen siirtoa McLarenin tutkimustiimiltä kansainvälisille lajiliitoille, kertoo WADAn toimitusjohtaja Olivier Niggli.
– On kuitenkin huomattava, että professori McLarenin tutkimuksissa oli keskeistä todistaa Venäjän valtion, ei niinkään yksittäisten urheilijoiden osallisuus dopingiin, Niggli jatkaa.
– WADA jatkaa antidopingorganisaatioiden tukemista tarjoamalla tietoa sitä mukaa kuin sitä saadaan McLarenin edelleen käynnissä olevista tutkimuksista.

WADA keskittyy laboratorioiden teknisiin valmiuksiin, sillä ne liittyvät sen dopingin vastaisten laboratorioiden akkreditointiprosessiin ja pätevyyden testaamiseen. WADA erotti vuonna 2015 Moskovan laboratorion heti, kun Poundin komissio totesi rikkomuksia tapahtuneen. WADA järjestää nyt syyskuussa useita monille erilaisille sidosryhmille tarkoitettuja asiantuntijakohtaamisia. Yksi niiden puheenaiheista tulee olemaan antidopingjärjestelmän korruption tunnistaminen – myös valtion tai salaisen palvelun sekaantuminen laboratorioiden toimintaan.

WADAn lehdistötiedote
Montreal, 1.8.2016